Författare Ämne: Nyregisterad medlem säger HEJ!  (läst 1020 gånger)

plattfot

• Newbie
  • *
  • Springer hellre än bra
    • Visa profil
Nyregisterad medlem säger HEJ!
« skrivet: juli 23, 2013, 11:00:41 AM »
Hej.

Henrik heter jag och är en fyrtioårig, gift tvåbarnsfar som försöker klämma in två pass löpning och två gympass i veckan för att hålla mig rörlig och må bra. Trasslande leder gör att jag måste vara uppmärksam på kroppens signaler och inte bara köra på enligt ett förutbestämt schema. Löparpassen brukar ligga på mellan 30 och 90 minuter, men då jag fått upp ögonen för intervaller skall jag byta ut ett löppass i veckan mot ett kortare intervallpass och se hur det går. För att få ihop familjelivet löptränar jag gärna riktigt tidigt, eller riktigt sent. Gympassen försöker jag klämma in på lunchen - har turen att ha gymmet ett par minuter från jobbet. På gymmet försöker jag köra klassiska grundövningar som aktiverar så stora delar kroppen som möjligt (läs dips, chins, marklyft, knäböj, etc.) och hålla nere dem till tre eller fyra övningar per besök. Är en ensamvarg som helst tränar på egen hand, och inte med en träningspartner. Har precis börjat lämna iPhonen med tillhörande hörlurar hemma när jag tränar för att istället ta in stadens och naturens ljud och dofter. Det är inte heller helt fel att höra sitt eget flås när man springer.

Kost är för mig (som för de flesta här antar jag) viktigt och framför allt roligt. Följer ingen strikt diet, men tonvikten ligger dock på Paleotisk kost (mycket fisk, kött, rotfrukter, grönt, fågel, skaldjur, ägg etc.) Föredrar balanserat kryddad mat där råvarorna får smaka som de skall, utan att döljas bakom massor av kryddor, men kan uppskatta en kryddexplotion i form av thai, indiskt eller syeuropeiskt så dock då. Delar gärna med mig av recept till den som behöver inspiration på nyttig, mättande och (i mitt tycke) välsmakande rätter.

Skall bli kul att se hur detta forum utveckals och jag hoppas få ta del av och få tips av andra, mer erfrarna intervallutövare än jag. Jag skall själv försöka dra mitt strå till stacken för att få ett levande och akivt forum.

På tal om forum så har jag ett förslag till forumägarna; dela upp forumet i några få, väl utvalda undergrupper. Varning dock för att dela upp det i för många - då dör akiviteten sanbbt. Tror tre (tex träning, utrustning, kost) kan vara lagom.

Håller till på några andra svenska och internationella forum - huvudsakligen på klock- och vespaforum. Vem vet, kanske någon annan av er gör det samma?

/Henrik

Daniel

• Administrator
  • Newbie
    • Visa profil
SV: Nyregisterad medlem säger HEJ!
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2013, 05:34:27 PM »
Hej Henrik!

Välkommen och kul att du har hittat hit! Vi har precis öppnat upp forumet, kommer nog göra som du föreslagit att dela upp det på ett par kategorier. Vi har några hundra besökare om dagen på hemsidan så vi hoppas att det blir lite snurr på forumet. Vore grymt om alla kunde dela med sig av sina tips och erfarenheter. Än en gång välkommen, ska bli kul att följa dig och din träning!

plattfot

• Newbie
  • *
  • Springer hellre än bra
    • Visa profil
SV: Nyregisterad medlem säger HEJ!
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2013, 07:10:07 PM »
Hej Henrik!

Välkommen och kul att du har hittat hit! Vi har precis öppnat upp forumet, kommer nog göra som du föreslagit att dela upp det på ett par kategorier. Vi har några hundra besökare om dagen på hemsidan så vi hoppas att det blir lite snurr på forumet. Vore grymt om alla kunde dela med sig av sina tips och erfarenheter. Än en gång välkommen, ska bli kul att följa dig och din träning!

Tackar.

Jag kan meddela att jag sprang en runda igår - 10, 12 minuters uppvärmning och sedan var planen att jag skulle köra åtta 1/1 minutersintervaller. Då noterade jag att jag lämnat klockan (som i ställt på en minut och som brukar hjälpa mig att hålla tiden) hemma. Det fick bli att räkna i huvudet - det var lätt att man, efter några vändor, gjorde en glädjekalkyl och vilan blev längre än rushen. Jag behöver nog klockan för att inte fuska....