Intervallträning

Frågor och svar om intervallträning

Hur ofta kan man träna intervallträning?

Beroende på hur vältränad du är kan du träna upp till 3 intervallpass i veckan. Är du nybörjare och är ganska otränad räcker det bra med 1-2 pass i veckan. Tänk på att intervallträning är tuffare för kroppen än vanlig träning så träna hellre för lite än för mycket. Tränar man mer än 3 pass i veckan riskerar man istället att försämra sin kondition och kropp.

Hur länge ska ett träningspass vara?

Beroende på vilken intensitet du har valt och vilken typ av intervallträning du kör bör träningspasset ligga på någonstans mellan 20-45 minuter (inklusive uppvärmning och nerjogg). De länge passen runt 45 minuter passar bra om du tex tränar fartlek.

Vilka träningsredskap finns det att köpa för att hjälpa mig med min träning?

Det finns en hel del tillbehör som kan hjälpa dig att prestera bättre. Vi har finkammat kända webbutiker på praktiska och bra saker som du kan behöva och som faktiskt kan motivera dig under din träning.

Först och främst rekommenderar vi dig att köpa en pulsklocka för att få ut det bästa ur din träning.
Ett par ordentliga löparskor och löparkläder om du inte redan har.
Tränar du mycket är det väldigt viktigt att fylla på kroppen med energi. Ibland räcker vanlig mat inte till. Då kan det vara bra med lite sportdryck eller energybars för att hjälpa kroppen att återhämta sig.
Hörlurar som är speciellt framtagna för löpare är riktigt grymt. Alla som har provat att springa med vanliga hörlurar, som åker ut hela tiden, vet hur jobbigt det kan vara.
Är du intresserad av träning och vill lära dig mer om olika tekniker kan du prenumerera på träningstidningen iform. Just nu har de bra erbjudande för nya prenumeranter.

Kan man kombinera intervallträning med vanlig träning?

Det går alldeles utmärkt. Du kan träna andra delar av kroppen de dagar du inte tränar intervaller. Det viktigaste är att du lyssnar på kroppen, känner du dig lite seg är det kanske bättre att vila en dag och låta kroppen återhämta sig.

Kan man träna intervallträning när man förkyld?

Intervallträning är mer fysiskt ansträngande än vanlig träning. Är du förkyld eller känner dig inte 100% är det bättre att hoppa över träningen.


Är det sant att man förbrukar mer kalorier och energi i samband med intervallsträing än vanlig träning?

Det stämmer bra. Förutom att du förbränner mer energi under själva träningen, fortsätter du även att förbränna fett och kalorier i upp till 48 timmar efter träningen.

Kan vem som helst börja med intervallträning eller måste man vara extremt vältränad för att sätta igång?

Vem som helst kan börja träna intervallträning. Du kan sätta upp ett eget program och börja lite försiktigt med ett pass i veckan där du själv sätter tempot på löpningen och vilomomenten. Forskare har kommit fram att det bästa sättet att komma igång med intervallträningen är att köra korta intervaller i 15-20 sekunder.

Är du helt otränad kan du promenera i rask takt istället för att springa i intervallerna.

Har du en fråga om intervallträning? Använd kommentarfunktionen nedan så lovar vi att besvara den!

28 Svar till “Frågor och svar om intervallträning”

  1. Martin skriver:

    Hej jag tränar Intervall med en puls mellan 70-95 procent, frågan är om lägsta pulsen är för hög? Ska pulsen vara lägre än 70 procent? Med vänlig hälsning, Martin

    • Redaktionen skriver:

      Hej Martin,
      Den ska helst ner till 60% under vilan.
      Lycka till med din träning!

      • Hanna skriver:

        Jag har väl eg aldrig provat intervaller , provade halvhjärtat förra veckan och om jag sätter mig på huk och bara fokuserar på att andas och ta det lugnt då tog jag mig ner till 110i puls, så fort jag anstränger mig oavsett om jag springer 5min eller 6min tempo så har jag samma höga puls, max brukar ligga runt 180 när medel runt 175 nånting, pulsen bara stiger, aldrig sjunker, är de nåt fel på mig då?

  2. Linn skriver:

    Vilka muskelgrupper tränas vid intervall träning?

    • Redaktionen skriver:

      Hej Linn!

      Om du syftar på löpningen så är det främst ben, lår, bål och rygg.

  3. Linda skriver:

    Går man ner i vikt av intervall träning (löpning)??
    Eller får man stora benmuskler??
    Tack på förhand!
    Med Vänlig Hälsning
    Linda

    • Redaktionen skriver:

      Hej Linda!
      Du kommer inte att få jättestora benmuskler så du behöver inte vara orolig :-)
      Om man går ner i vikt är svårt att säga. Det beror självklart till stor del av vilken typ av mat man stoppar i sig. Men man brukar tappa vikt vid intervallträning. Detta eftersom dina muskler och kropp arbetar och förbränner energi en bra stund efter ett avslutat träningspass.

      Lycka till med din träning!

  4. Dennis skriver:

    Tjena!

    Körde mitt första intervall pass idag. Sprang allt jag hade i 35 sek sedan vila i 40 sekunder. Gjorde detta totalt i 15 min så det blir ungefär 13 intervaller och jag brände runt 350 kcal.
    Utförde jag detta rätt nog? Pulsen låg på 170 när jag lätt jogga(40 sek) och 190 när jag maxa (35 sek). Är detta rätt sätt att göra det på? Kände mig rejält svettig efteråt!

    Förr så brukade jag köra vanlig crosstrainer i 45 min och brände då runt 700 kcal. Och min fråga till er är, vilken skulle ni rekommendera för mig att välja? Mitt mål med träningen är att gå ner i fett % men samtidigt behålla muskelmassan, vad tycker ni? Hög intensiv cardio som intervallen eller cross trainern?

    Mvh. Dennis!

  5. Anders skriver:

    Kan man köra styrketräning först och sen direkt köra ett intervallpass på löpbandet?

    • Redaktionen skriver:

      Hej Anders,
      Det kan man absolut göra men för att få bäst effekt är det nog bättre att välja antingen löpningen eller styrketräningen. Då du ska upp och ner i puls kan det bli svårare om du har tränat precis innan. En annan faktor som avgör är hur pass vältränad du är. Meningen är att man ska hålla samma höga intensitet genom hela intervallprogrammet. Det kan lätt hända att man fuskar lite om man är lite trött av träningen innan.
      Hoppas du fick svar på frågan!

  6. Linda skriver:

    Hej!
    Jag skall genomföra tjejklassikern i år och satsar allra mest på löpningen. Jag har satt igång på allvar med löpträningen men behöver lite hjälp med just intervall upplägget. Skall jag springa långa och få intervaller (hur långa/hur många) eller korta och fler? Eller en mix av det hela?! Jag försöker springa ca 8-10 km 2ggr i veckan men känner att det är dags att pressa mig själv nu! Vad är bästa sättet för att verkligen optimera min löpträning??

    • Redaktionen skriver:

      Vad roligt med tjejklassikern, en riktig utmaning! Testa med lite kortare intervaller till att börja med. Känner du att du klarar att pressa dig själv ännu mer kan du lägga till lite tid i löpmomenten. Det viktigaste är dock att du inte fuskar utan springer maximalt varje gång. Pulsen ska upp och sedan ner. Det handlar alltså inte om att springa långa sträckor utan att springa effektivt. Din kropp kommer att stärkas och din syreupptagning kommer att bli mycket bättre, dessa faktorer kommer i sin tur att ha en grymt positiv inverkan på din långdistanslöpning. Lycka till med träningen!

  7. Lars skriver:

    Jag har ett program som jag har hittat i “Aktiv träning” och det funkar bra. Men nu ska jag börja springa intervaller, ska jag då ha samma pulsintervaller (80-90 %) när jag springer 6 X 2 min, gå 2 minuter som 4 X3 min. gå 2 min.?

    • Redaktionen skriver:

      Försök att eftersträva samma men det viktigaste är att du känner efter och inte pressar dig själv för hårt. Glöm inte att lyssna på kroppen :)

  8. Eva skriver:

    Som lite äldre och med en hel del sjukdomar som begränsar min rörlighet, så är det viktigt att jag börjar försiktigt. Är det bästa då att gå och sedan springa en stund under en längre sträcka, eller jogga och sprinta under en kortare sträcka?

    • Redaktionen skriver:

      Hej Eva!
      Börja försiktigt. Det hela handlar om att få upp pulsen och sedan få ner den. Vänta med att jogga, börja med att gå i vanligt tempo för att sedan gå lite snabbare under korta perioder ( 1 min). När du känner dig redo efter kanske 2-3 veckor kan du börja jogga istället för att gå snabbt. Det viktigaste är att du inte stressar fram resultat, lyssna på kroppen och se hur det känns. Lycka till med träningen!!!

  9. Kosar skriver:

    Hej!
    Jag kör intervallträningar 3 gånger i veckan efter styrketräningspass. Jag justerar bandet till 3% lutning och börjar med att gå på bandet i 2 minuter i 4 km/h sedan börjar intervallerna och då kör jag i 13,5 km/h i 30 sekunder och sen vilar jag 10 sekunder, detta kör jag ungefär 15 sets på, sedan så går jag på bandet i 2 minuter igen Den totalla intervallträningen blir på ungefär 15 minuter.

    Vad får jag för resultat när jag kör såhär? Borde jag ändra om nått? Jag läste att man helst inte ska köra efter styrketräningspass, har jag kört helt i onödan

  10. Christopher skriver:

    Hejsan! Gjorde mitt första löppass idag på år och dagar (stolt!!) Efter att ha kollat eran underbara hemsida nybörjare som jag ändå är kan man säga, måste jag säga att det känns otroligt mycket mer spännande och peppande att genomföra detta!

    Jag skulle också vilja fråga hur ni ser på detta. Är det okej att starta upp lite som jag gjorde.

    Jag klockade mig själv och försökte springa 30 sekunder vila en minut. Gjorde detta totalt 8ggr sen valde jag att springa en sträcka mellan 3 stolpar på 100m sen jogga samma sträcka tillbaka med lite armhävningar som (vila) för att sen springa samma sträcka tillbaka gjorde detta 6 ggr. För att sen avsluta med 6 ggr 60m max fart jogg 60m !

    Frågan lyder mer precis, är det rörigt att hålla på såhär där egentligen bara min fantasi styr vad mitt nästa moment är och de kan ju självklart svikta på exakta tiden och meter i vad jag just beskrev vid varje enskild intervall då jag har endast har armbandsur och inte mätat med band utan bara stegat.

    Som en notis kan jag också säga att min form är ju väldigt klen på många sätt i dagsläget och därför styr min fantasi och ork mer än någon direkt mall. Vad tycker ni här på intervallträning.se
    Är detta helt galet/oseriöst som en start eller borde jag bygga mig nåt mer seriöst att jobba kring?

    Samt skulle vara kul att få lite snurr på andra forumet:):)

  11. christopher skriver:

    Hejsan! Gjorde mitt första löppass idag på år och dagar (stolt!!) Efter att ha kollat eran underbara hemsida nybörjare som jag ändå är kan man säga, måste jag säga att det känns otroligt mycket mer spännande och peppande att genomföra detta!

    Jag skulle också vilja fråga hur ni ser på detta. Är det okej att starta upp lite som jag gjorde.

    Jag klockade mig själv och försökte springa 30 sekunder vila en minut. Gjorde detta totalt 8ggr sen valde jag att springa en sträcka mellan 3 stolpar på 100m sen jogga samma sträcka tillbaka med lite armhävningar som (vila) för att sen springa samma sträcka tillbaka gjorde detta 6 ggr. För att sen avsluta med 6 ggr 60m max fart jogg 60m !

    Frågan lyder mer precis, är det rörigt att hålla på såhär där egentligen bara min fantasi styr vad mitt nästa moment är och de kan ju självklart svikta på exakta tiden och meter i vad jag just beskrev vid varje enskild intervall då jag har endast har armbandsur och inte mätat med band utan bara stegat.

    Som en notis kan jag också säga att min form är ju väldigt klen på många sätt i dagsläget och därför styr min fantasi och ork mer än någon direkt mall. Vad tycker ni här på intervallträning.se
    Är detta helt galet/oseriöst som en start eller borde jag bygga mig nåt mer seriöst att jobba kring?

  12. Måns Olsson skriver:

    Hej! Jag undrar om man kan träna intervaller på morgonen och gå till gymmet på eftermiddagen och få maximal effekt på gymmet?

  13. Frida skriver:

    Hej,

    Vill ha lite synpunkter på mitt intervallpass jag gör ibland på löpbandet.

    Uppvärmning 5 min
    Springa 3 min (10 km/h)
    Gå 1 min (6,5 km /h)
    Springa 2 min (12 km/h)
    Gå 1 min (6,5 km /h)
    Springa 2 min (12 km/h)
    Gå 1 min (6,5 km /h)
    Springa 2 min (12 km/h)
    Osv.

    Kör detta pass i totalt 30 min.

    Är det ett bra pass eller borde man ändra på något?
    Är HELT slut efteråt!

    /Frida

  14. Linda skriver:

    Hej! Jag är helt och hållet nybörjare på intervallträning och testade för första gången i helgen. Då värmde jag upp med ca 1,5 km jogg sedan hade jag valt ut en skogsbacke som jag uppskattar till 40-50 m och sprang allt jag orkade upp 7 gånger. Mellan varje gång vilade jag tills andhämtningen kändes behaglig igen. Sedan körde jag 4 intervaller på plan mark med avståndet mellan två telefonstolpar och vilade på samma sätt här. Avslutade med lätt jogg. Tog inte tiden men var borta i ca 40 min totalt. Tränar spinning och går lite pass annars också men vill fokusera mest på löpningen och bli en snabbare löpare. Är detta intervallupplägget bra eller ska jag köra på nått annat vis? Vill ha så effektiv träning som möjligt.

  15. Johan skriver:

    Hej,
    Först och främst tack för en informativ sida!
    Jag har tidigare varit riktigt vältränad och har på senaste tagit upp träningen efter ett uppehåll (i stort helt utan träning) på ett antal år. Jag mindes att intervaller var den typen av träning som passade mig bäst när jag var aktiv idrottare. Jag undrar lite över vilken typ av styrketräning som är mest lämpad till att kombinera med intervaller. Jag kör intervaller med belastning pp ben, rygg l(löp) osv men vill även träna överkroppen. Förstår att detta är individuellt men undrar ifall det finns någon vanlig kombination. Kör intervaller i uppförsbackar allt som oftast.

    Tack!

  16. Laura Klink skriver:

    Hej
    Jag har superdålig kondition, och har tränat i perioder, men pga mycket jobb m.m hamnar det ofta i andra hand :(
    Jag klarar av att springa ca 3 km på bandet…
    Nu när solen börjar titta fram börjar jag få spring i benen, jag vill komma ut och röra på mig, och har fått upp ögonen för det här med intervallträning, kan det vara något för mig med dålig kondition och rätt så fluffig kropp, och i så fall, vad för tider ska jag hålla mig till? Vad mer ska jag tänka på? eller är det bättre att jag motionstränar vanligt till att börja med?
    Hoppas på svar! Tack!

  17. Jan Lahti skriver:

    Hej,

    Jag tränar spinning flera gånger i veckan. Har noterat en rejäl konditionsförbättring sedan jag började med detta. Eftersom det ingår ganska mycket intervallmoment i spinningen torde det ju även bygga en del muskler. Känner ofta träningsvärk upp till två dagar efteråt. Jag brukar träna på relativt hög kadens, där jag ibland kommer upp i 90% av maxpuls.

    Min fråga till er är: vilken effekt har spinningen på muskeluppbyggnaden?

    Hälsningar

    Jan Lahti

  18. Håkan Larsson skriver:

    Hejsan!

    Jag har en son som alldeles strax fyller 14 och tränar Karate. Han har fram tills nu även dubblerat med fotboll vid sidan om. Han har nu bestämt sig för att satsa på Karate och så har han ju skolan förstås. För att kompensera den tappade konditionsträning från fotbollen vill han ut och springa lite och jag har rekommenderat honom lite intervallträning då han dels har grundkondisen redan samt att hans Kumitematcher är ca 3 min/rond gånger 2.

    Vore jättetacksam på några bra tips på nybörjarintervaller och som skulle kunna passa hans Karate så är ni riktigt snälla.

  19. Gunbritt Andersson skriver:

    Hej! Jag är 65 år gammal och har tränat intensivgympa i flera år ett par dagar i veckan. Nu har jag börjat att träna uteomhus genom att springa 100 meter och sedan gå i rask takt i 100 meter. Håller på så i 3,2 km, tar ca 30 min. Gör detta varje dag. Ska jag fortsätta så eller kan jag ändra på något. Vill bränna så mycket fett som det går, eller är det något som jag ska ändra på. Tacksam för svar.
    Hälsningar
    Gunbritt

Svara Linda

Click here to cancel reply.

کاهش پينگ خريد وی پی ان دانلود سريال جديد دانلود فيلم دانلود رايگان دانلود انيميشن اخبار سينما و موسيقی دانلود آهنگ جديد دانلود بازی رمان و شعر اس ام اس های جديد اخبار | تفريحی و سرگرمی پيچک اخبار ايران و جهان مجله پزشکی تفريحی و سرگرمي اخبار خريد جم کلش رويال خريد فيلترشکن اخبار ايران و جهان دکوراسيون داخلي خريد هاست پربازديد دانلود فيلم جديد دانلود فيلم جديد اخبار ورزشی فروش کارت شارژ ايرانسل به صورت آنلاين