Intervallträning

Träningsord att hålla koll på

Har man inte så mycket kännedom om löpning kan det ibland vara lite svårt med alla nya ord och begrepp. Här listar vi i bokstavsordning de vanligaste orden som har att göra med löpning och intervallträning.

Backträning

backträning

Backträning är kanske så kul träning men ack så effektivt. Det är som namnet antyder löpning i uppförsbacke.

Ska man träna backträning föreslår vi en backe på ca 70-90 meter med en hyfsad lutning. Sedan springer man snabbt uppför backen. Tänk på att behålla en rak hållning i rygg samt höfter. Försök även att lyfta knäna lite högre än vanligt och använd armarna för att dra dig framåt. Fötter bör ha kort kontakt med marken. Tänk på att backträning inte handlar om att springa snabbt utan att stärka ens muskler, förbättra spänsten och träna upp ens löpteknik.

Distanspass

Distanspass innebär löpning i ett jämnt tempo. Du anpassar själv tempot och distansen till din egna form och träningsnivå. Här tränar du på att hålla bra tempo och att andas rätt.

Fartlek

fartlek löpning

Fartlek är en träningsform som utvecklades 1930-talet. Under fartlek springer man en sträcka i varierande fart, från 80 till 90% av ens maxkapacitet. Under löpningen lyssnar man på kroppen och springer lite olika beroende på hur man känner för just den dagen. Skratta och lek lite med olika hastigheter. Under fartlek springer man vanligtvis runt i 30-45 minuter.

HIIT

HIIT är förkortning på engelska och står för high-intensity interval training. Vilket kan översättas till högintensiv intervallträning.

Intervallträning

Löpare

Intervallträning är den träningsform som denna hemsida handlar om. I korta drag betyder det att man tränar och utför fysisk aktiviteter i korta intervaller med ansträngning och vila. Först springer man snabbt i 1-2 minuter och sedan joggar man i 1-2 minuter. Detta upprepar man sedan i ett antal gånger.

Intervallvila

Med intervallvila menas vilo-momenten mellan de högintensiva ansträngningarna.

Progressiv löpning

Med progressiv löpning och löpträning menar man löpning där hela tiden ökar tempot. Vanligtvis ökar man farten var 4-5:e minut. Passen där man tränar progressiv löpning brukar avslutas med löpning i lite tuffare tempo, ca 80-90% av ens maxkapacitet.

Stegringslopp

Med stegringslopp menar man träning där man successivt ökar farten under en sträcka på ca 80 meter. Man börjar jogga lite långsamt, ökar sedan farten och när det är 20 meter kvar springer man nästan så snabbt man kan.

Är det något du ord undrar över och inte hittar här, får du gärna maila oss och fråga om det. Vi hjälper gärna till.

کاهش پينگ خريد وی پی ان دانلود سريال جديد دانلود فيلم دانلود رايگان دانلود انيميشن اخبار سينما و موسيقی دانلود آهنگ جديد دانلود بازی رمان و شعر اس ام اس های جديد اخبار | تفريحی و سرگرمی پيچک اخبار ايران و جهان مجله پزشکی تفريحی و سرگرمي اخبار خريد جم کلش رويال خريد فيلترشکن اخبار ايران و جهان دکوراسيون داخلي خريد هاست پربازديد دانلود فيلم جديد دانلود فيلم جديد اخبار ورزشی فروش کارت شارژ ايرانسل به صورت آنلاين